Ejes Estratégicos - Servicios Sociales - Marea Naranja
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Presentación
¿Qué es la marea naranja?
La marea naranja es una campaña de protesta por los recortes que están llevando a cabo las administraciones en los servicios sociales. Es naranja porque de ese color son las camisetas con las que nos identificamos. Es marea porque cada vez somos más quienes denunciamos que las políticas de recortes están generando exclusión y acabando con la cohesión social.
¿Quiénes somos?
El Consejo General del Trabajo Social, junto a todos los colegios profesionales, hemos iniciado esta campaña de difusión. El objetivo es que la marea naranja la formemos tod@s aquell@s que rechazamos el desmantelamiento de la red pública de servicios sociales. De hecho, en algunas autonomías, como Aragón, la marea naranja ha nacido gracias a la unión de varios organismos y profesiones. También las plataformas en defensa de la Ley de Dependencia llevan años visibilizando su rechazo a los recortes en Política Social con camisetas de color naranja.
¿En qué consiste?
Los y las trabajadoras sociales denunciamos los recortes sociales que estamos sufriendo vistiendo una de las camisetas que hemos diseñado, de color naranja. Cada viernes acudimos a nuestros puestos de trabajo con esa camiseta y también la llevamos a las manifestaciones, concentraciones o actos de protesta a los que acudimos.
¿Cómo puedo sumarme?
Formar parte de la marea naranja supone un compromiso ético y profesional con los principios de los servicios sociales, pata indispensable del Estado de Bienestar. Sumarse a la iniciativa supone visibilizar, con una camiseta naranja, el rechazo a los recortes sociales. Los y las trabajadoras sociales tenemos un mismo lema y un mismo logotipo, que hemos plasmado en las camisetas
ORANGE TIDE The “Marea Naranja” (“Orange Tide” in Spanish) is the citizen’s movement that defends the public and qualified system of social services in Spain. So on, this is a way to reject the losing of social rights and the reconversion of the social system into a charity one. The initiative meets, for first time in history, citizens, families and professionals. Together, they show their reject to the cuts of social services in national budget wearing an orange t-shirt. CGTS (General Council of Social Workers, from its Spanish initials) is an active member of the movement. Recently, has been chosen as the representative of the rejection of European social workers against social cutbacks. The CGTS has distributed about eight thousands of them, around all Spain. As a result, the “Marea Naranja” is gaining more and more strength. The global initiative was gestated last spring. A few professional associations of social workers from different autonomic communities had formed platforms within other professionals, associations and users of the public system of social services. As other social movements had used a color to show their protest against the cuts –green in education, white in heath, or black in the civil service- the movement of the social services has chosen orange according to the tradition. For example, the families affected for the non-payment of the Dependence Law use to wear an orange t-shirt in every demonstration. That color also had been used by social workers in order to protest or represent our profession. Consequently, the Spanish Council expanded the idea of wearing an orange t-shirt to the rest of professional associations of the State. To make it possible, the CGTS decided to print t-shirts, to distribute them to all the colleges of social workers and also sell them to other professionals and to individual citizen. Officially, the “Marea Naranja” was born as a national movement the 15th of September 2012. That day, hundreds of thousands of people participated in a demonstration in Madrid against the cuts, promoted by the “Cumbre Social” (“Spanish Social Summit”), which is formed by the labor unions and hundreds of associations, between who is the CGTS. |
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La marea naranja en los medios

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